“If it’s too good to be true, it probably is! Een gewaarschuwd expediteur / transporteur is er twee waard.“
De laatste maanden zien we een toename in dossiers waarin expediteurs en transporteurs gecontacteerd worden door nieuwe klanten die op korte tijd veel boekingen plaatsen (of beloven te plaatsen).
Op het eerste zicht denkt u: daar is toch niets mis mee?
Uiteraard niet, ware het niet dat sommige van deze bedrijven minder nobele bedoelingen hebben.
Enkele voorbeelden:
- Een welgekende expediteur krijgt op een zonnige dag telefoon van persoon x die zich meldt als “export manager”. Er wordt een afspraak gemaakt op het kantoor van de expediteur waarbij persoon x een mooi naamkaartje overhandigt met vermelding van een mooie website. Uiteraard wordt de nieuwe klant via de balans centrale van de Nationale Bank en zelfs rating bureaus nagetrokken. Er blijkt geen vuiltje aan de lucht want de vennootschap had het voorbije jaar zelfs een mooie winst gemaakt en de cijfers spraken (positief) boekdelen. Na deze bespreking komen al gauw de eerste vrachten toe via luchtvracht. De goederen worden ingeklaard en opgehaald.
Tot dan geen vuiltje aan de lucht, tot de eerste facturen onbetaald blijven.
Na ettelijke aanmaningen beslist de expediteur een advocaat in te schakelen en na dagvaarding meldt zich een advocaat voor vennootschap x die argumenteert dat er sprake is geweest van identiteitsfraude en diens cliënte nooit enige boeking had geplaatst bij onze expediteur. De neergelegde balans: “vervalst, want neergelegd door derden”; de website: “vervalst, want niet door vennootschap x opgemaakt”; …
Kortom, het begin van een lange strafprocedure.
- Een andere expediteur wordt eveneens gecontacteerd door een nieuwe klant en houdt een bespreking in een bedrijvencentrum ergens in het Antwerpse. Niet op de bedrijfszetel van de nieuwe klant, want deze zit net in een verhuis en een afspraak op de eigen kantoren blijkt onmogelijk.
Ook hier liegen de cijfers er niet om. De vennootschap lijkt zeer solvabel en men besluit met elkaar in zee te gaan.
Na de eerste zendingen en prestaties, worden de facturen niet betaald.
Geen probleem volgens de klant, dat heeft alles te maken met de verhuis en dat zou binnen de week moeten opgelost zijn.
Echter, na een week blijken de facturen niet betaald en heeft de vennootschap opnieuw haar zetel gewijzigd.
Na dagvaarding blijkt de vennootschap niet langer te reageren en bij nazicht op de nieuwe bedrijfszetel, blijkt het om een postbus te gaan.
Resultaat: de expediteur blijft in de kou staan en een nieuwe strafklacht blijkt noodzakelijk.
- Een laatste voorbeeld betreft een combinatie van de beide voorgaanden. Pittig detail, de vennootschap in kwestie legt vervolgens de boeken neer maar besluit toch om – ondanks het faillissement én aanstelling curator – de naam van de vennootschap nog te blijven gebruiken om boekingen te blijven plaatsen.
Alle voorbeelden hebben enkele zaken gemeen:
- Nieuwe klant
- Luchtvrachtzendingen
- Mooie cijfers (balans / resultatenrekening)
- Zetel in bedrijvencentrum
- Zetelwijzigingen
- Identiteitsfraude
- …
“If it’s too good to be true, it probably is”…
Dat blijkt in dergelijke gevallen effectief het geval te zijn.
Wees als expediteur / transporteur kritisch wanneer u geconfronteerd zou worden met vergelijkbare feiten. De lieden achter deze constructies hebben zich zo georganiseerd dat zij op het eerste zicht een correcte partij zijn en alle schijn van vertrouwen kunnen opwekken.
In werkelijkheid is het echter anders.
Wees daarom op uw hoede en laat u daarom niet misleiden door ogenschijnlijk mooie verhalen die u worden voorgeschoteld. Dergelijke mooie verhalen zouden u wel eens kunnen opzadelen met een enorme financiële kater.
Wat te doen?
- Licht de vennootschap via verschillende kanalen door. Kijk niet enkel naar de balans centrale, maar ook naar het Belgisch Staatsblad. Wie zijn de achterlieden en heeft de vennootschap de laatste tijd zetelwijzigingen ondergaan?
- Komen de gegevens op de website overeen met deze van de persoon die zich voorstelt als zaakvoerder?
- Cash on documents. Zolang u als expediteur de beschikking houdt over de goederen (magazijn / cognossement), beschikt u over een zekerheid. Dergelijke lieden opteren bewust voor luchtvrachtzendingen omdat deze verondersteld worden snel te worden uitgeleverd. Aarzel niet om een retentie uit te oefenen op de goederen. Op die manier beschikt u minstens over een zekerheid wanneer de facturen niet worden betaald.
Wordt er dan niet betaald, kan u desgevallend gebruik maken van de pandverzilveringsprocedure (meer informatie vindt u op www.vandoosselaere.be - Neem gerust contact op met ons kantoor om op – vertrouwelijke wijze – na te gaan of de desbetreffende vennootschap deugt.
Indien u slachtoffer bent geworden van dergelijke constructies, aarzel niet om contact met ons op te nemen teneinde na te gaan wat u eventueel nog kan doen.
Een gewaarschuwd expediteur is er twee waard.
Christophe Van Mechelen