De laatste maanden zien we een toename in dossiers waarin expediteurs en transporteurs gecontacteerd worden door nieuwe klanten die op korte tijd veel boekingen plaatsen (of beloven te plaatsen).
Op het eerste zicht denkt u: daar is toch niets mis mee?
Uiteraard niet, ware het niet dat sommige van deze bedrijven minder nobele bedoelingen hebben.
Enkele voorbeelden:
Tot dan geen vuiltje aan de lucht, tot de eerste facturen onbetaald blijven.
Na ettelijke aanmaningen beslist de expediteur een advocaat in te schakelen en na dagvaarding meldt zich een advocaat voor vennootschap x die argumenteert dat er sprake is geweest van identiteitsfraude en diens cliënte nooit enige boeking had geplaatst bij onze expediteur. De neergelegde balans: “vervalst, want neergelegd door derden”; de website: “vervalst, want niet door vennootschap x opgemaakt”; …
Kortom, het begin van een lange strafprocedure.
Ook hier liegen de cijfers er niet om. De vennootschap lijkt zeer solvabel en men besluit met elkaar in zee te gaan.
Na de eerste zendingen en prestaties, worden de facturen niet betaald.
Geen probleem volgens de klant, dat heeft alles te maken met de verhuis en dat zou binnen de week moeten opgelost zijn.
Echter, na een week blijken de facturen niet betaald en heeft de vennootschap opnieuw haar zetel gewijzigd.
Na dagvaarding blijkt de vennootschap niet langer te reageren en bij nazicht op de nieuwe bedrijfszetel, blijkt het om een postbus te gaan.
Resultaat: de expediteur blijft in de kou staan en een nieuwe strafklacht blijkt noodzakelijk.
Alle voorbeelden hebben enkele zaken gemeen:
“If it’s too good to be true, it probably is”…
Dat blijkt in dergelijke gevallen effectief het geval te zijn.
Wees als expediteur / transporteur kritisch wanneer u geconfronteerd zou worden met vergelijkbare feiten. De lieden achter deze constructies hebben zich zo georganiseerd dat zij op het eerste zicht een correcte partij zijn en alle schijn van vertrouwen kunnen opwekken.
In werkelijkheid is het echter anders.
Wees daarom op uw hoede en laat u daarom niet misleiden door ogenschijnlijk mooie verhalen die u worden voorgeschoteld. Dergelijke mooie verhalen zouden u wel eens kunnen opzadelen met een enorme financiële kater.
Wat te doen?
Indien u slachtoffer bent geworden van dergelijke constructies, aarzel niet om contact met ons op te nemen teneinde na te gaan wat u eventueel nog kan doen.
Een gewaarschuwd expediteur is er twee waard.
Christophe Van Mechelen
christophevanmechelen@vandoosselaere.be